Positieve relatie tussen lichaamsbeweging en leerprestaties
Er bestaat een positieve relatie tussen lichaamsbeweging en leerprestaties. Dit blijkt uit een systematisch literatuuronderzoek dat door onderzoekers van de afdeling Sociale Geneeskunde van VU medisch centrum is gepubliceerd in het gerenommeerde tijdschrift 'Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine'.
Hoe is deze relatie te verklaren? Mogelijke verklaringen zijn: een verbeterde doorbloeding en dus verbeterde zuurstofvoorziening van, en meer celgroei in het brein, meer aanmaak van hormonen (onder andere endorfines) waardoor kinderen minder stress ondervinden en zich beter voelen - en dus beter kunnen presteren. Uit het onderzoek wordt niet duidelijk hoeveel, en welke vorm van, lichamelijke activiteit nodig is voor betere schoolprestaties. Om welke lichaamsbeweging gaat het? Is buiten spelen, schoolgym of dagelijks wandelen of fietsen voldoende voor betere leerprestaties of moet er sprake zijn van specifieke sporten? De onderzoekers willen hier aanvullend onderzoek naar doen.
Bron: Vrije Universiteit Medisch Centrum
Recente nieuws items
- Grijp je kans, want elke beweging telt!
- Waarom leven wij ons volledige gezondheid en mentale potentiee...
- Verbeter je vetstofwisseling en cardiovasculaire leeftijd
- Stress - de stille sloper!
- Jij bént niet je gedachten!
- Verbeter je biologische leeftijd en behoud je kracht!
- Het belang van 1-5 minuten intensief bewegen!
- Europese samenwerking voor preventie en gezondheidsbevordering!
- Wat is de preventieve kracht van leefstijl aspecten?
- Het 21-7 vetverbrandingsconcept!