Positieve relatie tussen lichaamsbeweging en leerprestaties
Er bestaat een positieve relatie tussen lichaamsbeweging en leerprestaties. Dit blijkt uit een systematisch literatuuronderzoek dat door onderzoekers van de afdeling Sociale Geneeskunde van VU medisch centrum is gepubliceerd in het gerenommeerde tijdschrift 'Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine'.
Hoe is deze relatie te verklaren? Mogelijke verklaringen zijn: een verbeterde doorbloeding en dus verbeterde zuurstofvoorziening van, en meer celgroei in het brein, meer aanmaak van hormonen (onder andere endorfines) waardoor kinderen minder stress ondervinden en zich beter voelen - en dus beter kunnen presteren. Uit het onderzoek wordt niet duidelijk hoeveel, en welke vorm van, lichamelijke activiteit nodig is voor betere schoolprestaties. Om welke lichaamsbeweging gaat het? Is buiten spelen, schoolgym of dagelijks wandelen of fietsen voldoende voor betere leerprestaties of moet er sprake zijn van specifieke sporten? De onderzoekers willen hier aanvullend onderzoek naar doen.
Bron: Vrije Universiteit Medisch Centrum
Recente nieuws items
- Stress, bloedsuiker en insulineresistentie: de verborgen ziekt...
- De wetenschappelijke aanpak van overgewicht: wat werkt écht?
- Dementie en cognitieve achteruitgang: De 'nieuwe' preventieve ...
- Hoe overprikkeling onze mentale veerkracht ondermijnt en veran...
- Ik ben Fitnesstrainer omdat ik mensen zie opbloeien als ze in ...
- Functionele training voor 40-plussers: de 3 belangrijkste tips...
- Stress en cravings: waarom stress je naar de koekjestrommel duwt
- Het vergeten potentieel van preventie!
- Chronisch verhoogd cortisol, de onbekende oorzaak achter overg...
- Meer Bewegen Op Kantoor (BOK)