Positieve relatie tussen lichaamsbeweging en leerprestaties
Er bestaat een positieve relatie tussen lichaamsbeweging en leerprestaties. Dit blijkt uit een systematisch literatuuronderzoek dat door onderzoekers van de afdeling Sociale Geneeskunde van VU medisch centrum is gepubliceerd in het gerenommeerde tijdschrift 'Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine'.
Hoe is deze relatie te verklaren? Mogelijke verklaringen zijn: een verbeterde doorbloeding en dus verbeterde zuurstofvoorziening van, en meer celgroei in het brein, meer aanmaak van hormonen (onder andere endorfines) waardoor kinderen minder stress ondervinden en zich beter voelen - en dus beter kunnen presteren. Uit het onderzoek wordt niet duidelijk hoeveel, en welke vorm van, lichamelijke activiteit nodig is voor betere schoolprestaties. Om welke lichaamsbeweging gaat het? Is buiten spelen, schoolgym of dagelijks wandelen of fietsen voldoende voor betere leerprestaties of moet er sprake zijn van specifieke sporten? De onderzoekers willen hier aanvullend onderzoek naar doen.
Bron: Vrije Universiteit Medisch Centrum
Recente nieuws items
- Optimaliseer je vetverbranding met insuline management!
- Samen in de strijd tegen overgewicht!
- Factsheet - Stop overgewicht en obesitas!
- Factsheet: De Afvallen met Leefstijl formule!
- De kracht van je metabolisme!
- Het belang van primaire preventie in een vergrijzende samenlev...
- De Gezondheidsramp samen keren deel 2 – wat zijn de oorzaken?
- De gezondheidsramp samen keren – doe jij ook mee?
- De invloed van korte fysieke activiteit op cognitie:
- De gezondheidsramp in slow motion: deel 1 - wat gaat er mis?