Startsein voor ambassadeurs Zichtbaar Actief

Gezondheid aanpakken in de wijk Zestien ambassadeurs van het project Zichtbaar Actief ontvingen 23 mei een certificaat uit handen van wethouder Florijn. De ambassadeurs proberen zoveel mogelijk ‘moeilijk bereikbare’ Rotterdammers te motiveren om mee te doen aan gezondheidsprojecten in de wijk; van activiteiten rond overgewicht en diabetes tot depressie en valincidenten. Zichtbaar Actief sluit aan bij het stedelijk programma Samen Werken aan een Goede Gezondheid. Rotterdam wil dat inwoners zich vitaal en gezond voelen. Een goede gezondheid versterkt immers de kracht van Rotterdam(mers). De ambassadeurs richten zich juist op die mensen die minder goed zichtbaar zijn in de stad. Deze moeilijk bereikbare mensen bieden zij een steun in de rug, met als doel dat zij (gaan) deelnemen aan wijkactiviteiten.  Bijeenkomst Woensdag 23 mei wordt het startsein gegeven voor het werk van de ambassadeurs. Zichtbaar Actief kiest voor één overkoepelend preventieprogramma en voor eenvoudige interventies, waarbij ‘gezond bewegen’ centraal staat. Bewegen is de focus van de inzet, en de rode draad in de aanpak. Met een gezond beweegpatroon neemt de kans op klachten en op ziekten verder af. Dit geldt zeker voor thema’s als overgewicht en diabetes. Marco Florijn, wethouder Werk, Inkomen en Zorg heeft hoge verwachtingen van deze aanpak. “Gezonde Rotterdammers zijn belangrijk voor de toekomst van de stad. Om te werken, te leren en op te voeden en elkaar daarbij te helpen. De ambassadeurs zijn hierbij een belangrijke schakel” Ambassadeurs De Ambassadeurs zijn vrijwilligers afkomstig uit de doelgroep. Na een training worden zij als ervaringsdeskundigen en rolmodellen ingezet om de doelgroep te bereiken. De ambassadeurs hebben een dubbelfunctie: ze worden niet alleen ingezet voor het bereiken van risicogroepen, ze geven ook laagdrempelige voorlichtingen zo dicht mogelijk bij de doelgroep. Dit kan zijn in een moskee, een buurthuis, in de ouderkamer van een basisschool, maar ook in huiskamers (van ambassadeurs). Succes Het succes van de methode berust voor een groot deel op het principe: wie afkomstig is uit de doelgroep weet als beste waar en hoe de doelgroep te vinden, bereiken en motiveren is. Inmiddels zijn ruim 400 moeilijk bereikbare mensen in beweging gebracht. De meeste ambassadeurs benaderen mensen in hun eigen sociale netwerk. Verder is de wervingsstrategie zeer divers: Ambassadeurs gaan bijvoorbeeld op zoek naar mensen op de markt, het schoolplein, de moskee en in de kerk. Maar er zijn ook ambassadeurs die succes boeken bij de kapper of een buurtwinkel. Het project is een samenwerkingsverband tussen Sezer voor Diversiteit, Thuiszorgorganisatie Aafje, Context (GGZ-preventie), Avant Sanare en de GGD Rotterdam-Rijnmond. Bron: Rotterdam

Datum: 29-05-2012